15 september 2018

100 dagar till julafton!

Hörde årets första jullåt i bilradion i förrgår! En kort snutt av "last christmas" och en påminnelse om att det idag är 100 dagar kvar till jul! Kul att det uppmärksammas. Mest av allt längtar jag nog nu efter julmaten! Julskinka och Janssons... Finns mycket mer att längta till, som snön men den får vi nog vänta med lite. Så även frosten verkar det som. Istället för flingor snöar det löv överallt, skogen gör sig redo för vinter. Det blir mörkare om kvällarna, i veckan köpte jag blinkhalsband till hundarna, så nu ser dem ut som vandrande julgranar! Lite julbelysning i vår mörka by i september skadar inte :) 

Har börjat förbereda julen liiite! Jag beställde en "renform" av latex igår (gjuter i betong, för er som inte vet :). Trycket är som vanligt hårt på julformar och köbildningen börjar redan under sommaren men jag hoppas jag hinner få den innan julafton så jag hinner pyssla! Direkt efter jul tappar man lusten att julpyssla tycker jag. Det är en kul hobby, nu börjar ett flitigt arbete i tomteverkstan för alla som gjuter och säljer på julmarknader! Själv gjuter jag i mindre skala mest för egen skull.

Foto: Eva Susanne Svensson

Jag är lite delad om frosten i år, den får gärna vänta ett tag! Nu är vi i slutfasen av grunden till bagarstugan (som ska bli hus). Snart är det dags att beställa betong för gjutning av plattan, men då behöver helst temperaturen ligga på plussidan. Det går framåt med projektet, men eftersom sommaren var så het, har allting förskjutits. Därför siktar vi på att få hela grunden klar i höst, för att timra ner och upp stugan först till våren. För när snön väl kommer, då brukar den komma med besked :) 

1 kommentar:

  1. Det är alltid lika trevligt att läsa dina mysiga julbloggsinlägg :) då blir det kanske jul i din bagarstuga nästa år istället. Är tanken att du ska flytta in där permanent?

    SvaraRadera