2 september 2016

Helgens höstfika: goda lchf-chokladbollar

Idag är det fredag = tillåtet att njuta lite extra. Jag äter LCHF och har gjort det sen November 2015 och jag trodde aldrig att jag skulle fixa julen. Men det gick superbra för det fanns så mycket goda substitut! Dom har jag tänkt dela med mig av till er. Det är inga recept som jag själv uppfunnit dock, eftersom jag inte är den som står i köket och experimenterar :)

Idag blev det chokladbollar a la LCHF. Lagom höstigt och lite ojuligt egentligen. Men jag vill inte börja för tidigt med julens smaker. Ett recept som ursprungligen kommer från Tjockkocken. Dessa är perfekta att ha i frysen när suget sätter in. Och man behöver så lite, riktigt mastiga. Man kan ju krydda med lite pepparkakskryddor om man vill jula till dom lite :)


LCHF - Chokladbollar
Ca 15 små eller 7-8 stora

100 g rumsvarmt smör
2 dl riven kokos
1 dl mandelmjöl
1 kryddmått vaniljpulver (obs, pulver ej socker)
2 msk kakao
4 tsk kallt kaffe
0,5 dl sötströ (finns på ica)

Blanda ihop alla ingredienser och rulla till bollar. Rulla i riven kokos eller kakao och ställ in i kylen ca 1 h. Smaska på!

Tips! Det är viktigt vilka kokosflingor du använder. Jag har testat Ica:s och änglamarks som jag tycker funkar jättebra, dom smälter i munnen. Däremot är Eldorados dåligt och bollarna blir som en höklump i munnen!

Kolhydrater i LCHF-chokladbollar, hela satsen: 7 g.
Kolhydrater i vanliga chokladbollar, samma mängd: 172 g.

Nästa helg kommer ett väldigt juligt recept upp! Som egentligen kan avnjutas när som helst. Men det hjälpte mig väldigt mycket, speciellt när det vankades efterrätt på julbordet.. titta in här nästa helg så får du se vad det är :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar