28 oktober 2018

Ny plastgran?

Jag har en ganska tråkig julgran till mitt sovrum. En klassisk, billig Rustagran som inte är det minsta naturtrogen. Så jag funderar på att uppgradera. Vi har två julgranar i huset, alltid en levande som står på nedervåningen utöver plastgranen som står i mitt sovrum. 

Om något år ska jag flytta in i bagarstugan. Där tror jag att en äkta gran alltid kommer göra sig finast. Så det talar väl emot att jag nu ska köpa en ny plastgran. Men samtidigt kan det vara bra att ha en om man vill vara lite bekväm och köra på plast något år, eller varför inte ha två granar, en stor levandes och en mindre i plast, kommer ju finnas sovrum även i bagarstugan.

Men vilken ska man i så fall välja i denna täta skog av valmöjligheter? Min plastgran ska vara lite mindre, inte fullstor. 210 cm blir för högt för mindre utrymmen så där faller många granar bort. Men då finns ju några små guldkorn kvar. En gran jag spanat in lite extra är denna:

Naturtrogen gran från Rusta, 180 cm 699 kr

Perfekt höjd, mycket verklighetstrogen med grenar i olika längder som pekar uppåt, ser ut att komma direkt från skogen, lite dyr. I början tyckte jag den kändes lite smal, men fyller man denna med massa julgranskulor blir den nog magisk. Dessutom lite mellanrum mellan grenarna så mycket får plats. Någon som har denna, eller har sett den i verkligheten?

Sen är ju denna också superfin:


Inbyggda LED-lampor, 150 cm 899 kr. 
Superfin och tät, men tyvärr i dyraste laget! 


Budgetgran från Hornbach, "Colorado" 155 cm, 399 kr. Prisvärd och riktigt fin form tycker jag, men barren är vid närmare anblick inte verklighetstrogna.

Jula, 1299 kr, 210 cm hög. Alltså wow! Denna är tveklöst finast av alla om verkligheten stämmer med bilden, men lite för dyr och hög för mig... Men kanske nått för någon av er? 


Clas Ohlsson, naturtrogen julgran 165 cm, 899 kr.


Det är denna jag haft i några år nu!

1 kommentar:

  1. Vill minnas att jag såg en youtubevideo någon gång med en kvinna som hade en riktigt skruttig plastgran men fick den att se helt magisk ut genom att köpa olika typer av grenar (i plast också då) och sticka in dem i granen. Blev så fint och säkert billigare att köpa lite grenar än en helt ny gran :)

    SvaraRadera