7 oktober 2018

Höst/vintermat i naturen: Kolbulle med stekt fläsk!

Vilken fin höstdag det varit, strålande sol och frost som gnistrat i skuggpartierna! Tog en lång promenad i skogen, men kunde liksom inte släppa solen efteråt. Så jag samlade ihop lite ved i vedbodan och fixade i ordning muurrikan för att kunna avnjuta lunchen ute :) 

Förut brukade jag steka pannkaka ute över elden, men nu äter jag ju lågkolhydratskost och har hittat världens bästa substitut! Supersmarrigt. Kolbulle med stekt sidfläsk! Maten skogshuggarna levde på förr i tiden. Den perfekta maten när man ska ut på picknick höst, vår och vinter! Har använt detta recept i nästan 2 år nu och självklart måste ni också få del av detta :)

Kolbulle med stekt sidfläsk (lchf)
1 portion


2 ägg
1 dl grädde
1 msk fiberhusk
en nypa salt
Smör
200 gram rimmat sidfläsk

Att förbereda hemma!

1. Vispa ihop ägg, grädde och salt.

2. Tärna sidfläsket och packa med.

3. Packa ner 1 msk fiberhusk till picknicken. (kan gå att blanda i smeten redan hemma men vet inte om smeten blir för "kompakt" när den ska stekas då)


På picknicken!

1. Stek sidfläsket i rikligt med smör i muurrikan. 

2. När fläsket börjar bli nästan klart, vispa ner fiberhusken i smeten. Låt svälla nån min.

3. Häll smeten direkt över sidfläsket och låt puttra ihop.

4. Vänd när kolbullen börjar bli ordentligt brun på undersidan, behövs ibland delas i några bitar för att kunna vändas. Stek till kolbullen blivit riktigt brun, näst intill bränd - knaprigast o godast då!

Servera med en stor klick smör och lingonsylt och NJUT!

Receptet jag använt finns -här- där syns tydligt steg-för-steg hur det går till :)

1 kommentar: