17 oktober 2018

Low carb chokladfudge med hasselnötter och flingsalt

När jag provbakade i veckan insåg jag att julgodiset nr 1 från och med nu blir hemgjord fudge! Kan säga att det här var det absolut godaste jag ätit på länge 😍 Så här kommer recept på ljuvligt len chokladfudge som är gjord av ett basrecept som kan varieras i oändlighet och avnjutas av alla, perfekt low carb-alternativ, men jag vill nog lova att det gillas av alla. Dessutom ett mäktigt godis som man inte behöver mer än 2 bitar av!

 Det viktigaste när man gör denna fudge är att värmen inte blir för hög, då skär den sig. Mycket bättre att vara försiktig och låta det ta längre tid istället. Var såklart så ivrig att jag tog fram och fotade innan den stelnat helt, därav lite krämigare konsistens på fotot :) 

Chokladfudge (low carb)


2 dl grädde
0,75-1 msk sötströ
50 gram osaltat smör
1 krm vaniljpulver
en liten nypa salt
0,75-1 msk kakao
Hackade hasselnötter
Flingsalt

1. Värm försiktigt ihop grädde och smör. Det får inte koka!

2. Låt sjuda i 25-40 minuter till en smetig konsistens. Sjud försiktigt med få bubblor. Tjocknar det inte efter denna tid, öka värmen lite. Rör om då och då. 

3. Blanda i sötströ och kakao (efter egen smak!) och låt sjuda 1-2 minuter till, sänk ev värmen lite.

4. Häll upp smeten i en bakplåtsklädd form som är max 10x10 cm. Strö över hackade nötter och flingsalt. Ställ in i kylen, flytta över till frysen någon timma för att få det att stelna ännu snabbare. 

Njut! Förvaras i kylen eller frysen.

*********************

Jag tillsatte kakao idag, men du kan göra allt möjligt av bassmeten. Byt ut kakaon mot....

Pepparkakskryddor
50-70 gram mörk choklad
Citron
Apelsinskal eller
Lakritspulver

*****************

Stay tuned, om någon dag kommer ett pysseltips till halloween! Om du är beredd att handla en betongsäck ska du få se vad du ganska enkelt kan fixa för halloweenvakt till bron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar