2 december 2018

Underbara saffransrutor med frosting (LCHF)

Första advent är här och jag går bara runt och myser 😍 Nu är nästan hela huset pyntat och ute är både julgran och ljusslingor tända. I början av veckan kommer massor av snö enligt prognos, längtar! Igår avnjöt jag ett underbart julbord som jag tillagade hemma, som i morse fick bli brunch. Känns lite som att det var julafton igår, och då är det ju extra kul att det är över 23 dagar kvar av julfirandet! 

Sent igår kväll bakade jag saffransrutor med frosting första gången. De blev fantastiskt goda, receptet kommer ursprungligen härifrån. En bonus är att dessa går supersnabbt att slänga ihop! Jag gjorde om receptet lite, sänkte bland annat smörmängden och hade inne längre tid i ugnen. 


Ingredienser

Kaka

3 ägg
50 gram smält smör
2 dl mandelmjöl
1 dl grädde
2 tsk bakpulver
0,75 dl sötströ (finns på ICA)
1 paket saffran

Frosting

1,5 dl grädde
100 gram färskost
0,5 dl sötströ 
Kokosflingor

Gör såhär

1. Smält smör. Sätt ugnen på 175 grader. 

2. Vispa ihop äggen med sötningen, blanda i smöret, grädden och alla torra ingredienser i smeten och vispa lite till.

3. Häll smeten i en 20*30 lång form med bakplåtspapper. In i ugnen 15-30 minuter, gör ett stickprov och kolla om kakan är färdig. Ställ kallt.

4. Vispa grädde, färskost och mortlad sötströ (mortla för att slippa kristaller i frostingen) till frostingen är fast och fluffig och smeta på kakan, när kakan svalnat helt. Strö över kokosflingor. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar