26 december 2018

Annandag jul: Renbesök och julen går mot sitt slut!

Annandag jul och julen går mot sitt slut. När annandagen passerat så är den riktiga julen över hos mig och vinter och nyårsstämningen tar istället vid. Jag känner inte riktigt samma vemod när julen nu passerar som jag brukar göra, har fått ut så mycket adventsmys och stämning att jag känner mig nöjd och redo att blicka framåt :)

Idag knöts julsäcken ihop på det mest perfekta sätt, fick vakna och sitta och titta på renarna på uppfarten och vägen i en timme. Plötsligt kommer det en man som sparkar på vägen genom flocken, med vitt kort skägg och helt röd overall. Det såg verkligen ut som tomten och hans renar! 

Helt fantastiskt, jag älskar att renarna är här i juletid, hoppas få se dom mer i vinter 💖 Den sista bilden visar tomteflyget till Rovaniemi. I december syns tydligt hur flygaktiviteten ökar ovanför oss och via Flightradar24 har man konstaterat att det är till och från tomtelandet i Rovaniemi som flygen går. Väldigt mysigt att blicka upp på julhimlen i december :) 


I år var det mindre stress än vanligt under julhelgen vilket var superskönt, hela helgen var lugn och likaså julafton. Tyvärr var mamma jätteförkyld, men alltid är det nått som ska vara tokigt! Och det vi måste komma ihåg till nästa år är att köpa julmaten tidigare! Coop hade slut av så mycket julmat när vi handlade 2 dagar innan julafton så det blev att åka på 3 olika affärer. 

Jag kom inte ens ihåg att fota på julafton, var så inne i stämningen! Vi hade iallafall tomte, mamma ställde upp. Men nu är brorsdottern över 5 år och börjar misstänka... så tomten fick bara vinka och lämna säcken på bron, för han hade ju tappat sina renar och var så stressad att söka reda på dessa som tomtemor meddelade i telefonen!

Nu ska jag fortsätta mysa och vara ledig, julen ska få vara kvar här till efter nyår någon gång, brukar hålla kvar den till tjugondag knut men jag tror jag ska städa undan den precis innan julledigheten är över. Ha det fortsatt mysigt och njut! Jag fick förresten precis det jag önskat, en supermysig dekorationsbrasa från Rusta, så här ska mysas framför den när nu vargavintern väntar!

1 kommentar: