28 november 2015

Ingen sockrig jul i år!

Hallå i adventshelgen! Det har hänt en del sen sist, kollade blodsockret och det visade sig att det ligger för högt, vilket kommer leda till diabetes om jag inte förändrar livet. Kollar på rutin då jag har två hormonsjukdomar som ökar risken med 7-10 ggr om jag inte sköter mig, vilket jag inte gjort. Nu inser jag dock allvaret och har ställt om hela livsstilen. 

Nu är det träning, långa promenader och ett helt annat intag som gäller. Allt sockrigt som följer med julen är rena fällan. Är så lättad att jag kollade upp det här innan jul, annars hade det ju förvärrats med allt svullande i december.. Är skönt att så mycket gott också är bra, julbordet är ingen kolhydratsbomb utan tvärtom jättebra mat om man äter det i lagom mängd. 


Äter lågkolhydratkost, följer ingenting slaviskt utan det är något runt GI som jag har som riktmärke nu som ska hålla hela livet. Ska därför baka GI-lussebullar i år, även en pepparkaksvariant! Slänger upp receptet på bloggen om det blir gott, men det får vänta till nästa helg det baket :) Har redan tappat 3 kilo bara av att äta rätt sorts mat och rört mig mer, så det vill jag inte sumpa på veckorna.  

Har idag hämtat en utegran i lite småpanik, vet inte om den vart så supersnygg, men den får duga! Nu är det adventsfint hos oss, mitt rum har jag inte prioriterat men det tar jag ikapp snart. Stjärnan och staken lyser, viktigast nu. Imorgon tänder vi första ljuset!

Ha en stämningsfull första advent :)

3 kommentarer:

  1. Nej vad tråkigt att höra, hoppas att du slipper få diabetes med ny livsstil. Som du skriver så finns det ju många nyttiga alternativ när man har bestämt sig. Lycka till och trevlig advent!

    SvaraRadera
  2. Lycka till, det är inte lätt att ändra livsstil, men är man tvungen så går det!

    SvaraRadera
  3. Hej LIsa, va tråkigt att läsa. Vill dock tipsa om en bra LCHF-blogg där du får massor av bra ips på bra mat (inte bara lchf men inget socker etc) 56kilo.se

    Kram

    SvaraRadera