30 december 2017

Nyårsplanerna och en uppmaning!

Julen är över, snart lämnar vi 2017 och välkomnar 2018! Jag har alltid tyckt om nyår, en högtid som symboliserar förändringar och nya möjligheter och som framkallar mycket nostalgi. Nyår ger mig en mix av alla känslor. 12-slaget på nyårsafton påminner mig om att tiden rusar fram och att dessa dagar aldrig kommer åter igen. Därför höjer jag alltid mitt ciderglas med alla möjliga känslor i kroppen, en liten tår i ögat och med en tacksamhet för det som fortfarande finns kvar. 

Nyår kommer firas hemma med hela familjen, första året på länge. Det blir skönt att styra kvällen lite själv. Tycker det är kul med det sociala men jag är en sån som vill gå till mitt eget krypin och vara för mig själv vissa stunder också, det ger mig energi. Så min plan blir att ta det lugnt, vi ska alla äta gott och invänta det nya året tillsammans. 

Julen blev stressig i år, jag har hjälpt till så gott det går men det märktes att mamma var knäckt efter julafton, hon har sovit mycket och har ont i kroppen. Därför har vi kommit fram till att ta det lugnt nu, ta lite genvägar och inte ha för höga krav. Svägerskan ska fixa förrätten och jag ska laga efterrätten. Istället för att stå och göra egen klyftpotatis som vi annars skulle ha gjort så ska vi köpa färdig gratäng och pommes för att eliminera delar av köksarbetet. Är lite kul att laga nyårsmaten, men det får inte bli jobbigt. I år blir det ganska snabblagat och ändå riktigt gott!

Meny Nyårsafton 2017

Förrätt
Räk och laxröra med krustader (svägerskan lagar).

Huvudrätt
Grillad älgfilé från egen skog med kantarellsås, hemgjord beasås och rödvinssås. Färdig potatisgratäng & pommes. Sallad med fetaost. Falsk potatissallad (gjord på zucchini) till mig.

Efterrätt
Pannacotta med jordgubbsgelé. Kan förberedas kvällen innan.

12-slaget
Ostbricka med olika kex, både LCHF och vanliga.


Det pågår diskussioner om fyrverkerier, om de ska få förekomma eller inte med tanke på de smällrädda djuren. Själv tycker jag det är hemskt att djuren ska lida! Varje år skräms så många djur och många skräms faktiskt till döds. I år blir det i många kommuner istället lasershower, mycket bättre! 

Nått som gör mig upprörd är när man har sina djur lösa ute när det börjar smälla. Vet inte hur många efterlysningar av hundar man läser om på nyårsnatten, som blivit skräckslagna, stuckit och aldrig kommer tillbaka! Eller försvinner i flera dygn. Även kopplade hundar sliter sig. Så är det något budskap jag vill ge ut i bloggen är det att hålla djuren inomhus vid 12-slaget och hålla dom kopplade dagarna före och efter nyår. Bara för att ett djur inte varit rädd tidigare behöver det inte betyda att något inte skrämmer just i år. Det är så lätt att förbise sånt när det festas men det är så viktigt.

Har själv haft tur och aldrig haft smällrädda hundar. I år är vi ju väldigt långt ifrån fyrverkerier, vi kan inte ens se det på håll härifrån. Känns bra! Vi ska kanske skicka upp UFO-ballonger vid 12-slaget istället, för att syskonbarnen ska få nått att se. Själv skulle jag klara mig utan nått, ett litet tomtebloss är nog det enda jag skulle tända :)

1 kommentar:

  1. Hoppas att du får en härligt nyårsafton, helt rätt att ta lite genvägar när det gäller maten. Ett riktigt Gott Nytt År till dig!

    SvaraRadera