13 oktober 2015

I år blir det adventsljusstake!

Vi har i alla tider haft ljusstakar i fönstren i juletid, någon enstaka adventsstjärna hade vi under 90-talet när jag var barn och den var alltid röd. Minns att den var väldigt sliten sista åren, men man höll ju i traditionen och bytte sällan ut det som fått vara med länge på den tiden. Nu är det ungefär samma sak, men de fåtal adventsstjärnor som vi hänger upp är vita.

Ljusstaken "Orsa" från Rusta.

Det var inte längesen jag föredrog adventsstjärnor, men det skiftar med åren och jag återkommer trots allt alltid till ljusstakar då det är historia och tradition hos oss. Tycker inte det blir riktigt lika fint sken om stjärnorna med lågenergilampor. Om jag var tvungen välja skulle ljusstakarna vinna även om jag gärna har någon stjärna också.

Jag har aldrig köpt en egen ljusstake så igår slog jag till och köpte den superfina staken "Orsa" från Rusta. Den hade dock lite skavanker så jag ska byta till en bättre, men det kommer bli så mysigt att återgå till ljusstake igen!  Kan tänka mig att denna ljusstake blir kanonfin i "torpet" när det står klart, får komplettera med fler när den dagen kommer :)

Om ni bara hade ett fönster att pynta till jul, skulle det finnas en adventsstjärna eller ljusstake där?

9 kommentarer:

  1. Jag är mer för adventsljusstake men vi blandar hejvilt hemma :)

    SvaraRadera
  2. Måste jag välja blir det helt klart adventsljusstake. Jag gillar adventsstjärnor också men när jag växte upp har det alltid funnits ljusstakar i de flesta fönstren och det är samma hemma hos mig :)

    SvaraRadera
  3. Om jag bara hade ett fönster skulle det bli en adventsljusstake. Har dock en del stjärnor hemma på grund av att de är lättare att hänga upp just där (vi har strömuttag i taket)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker lite bättre om adventsljusstake :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar båda men tycker också att adventsljusstakar ger finare sken så det blir mitt svar. Vi har någondera i alla fönster men flest ljusstakar.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar ha båda i samma fönster men skulle jag välja så skulle det nog bli Adventsljusstaken. Den är en klassiker på något vis!

    SvaraRadera
  7. Jag skulle nog ha haft både och:)

    SvaraRadera
  8. Skulle nog välja en stjärna! :)

    SvaraRadera
  9. Ljusstake för min del och en krans upptill :) men håller med de andra.. varför välja när man kan ha båda!

    SvaraRadera