16 oktober 2015

Romfats- & ekfatslagrad julmust + favoriter

Jag blir så glad när jag ser hur julmusten tagit plats i butikerna! Det måste vara bland det godaste man kan avnjuta på hösten.. ibland undrar jag hur man klarar sig utan det resten av året?

Idag hittade jag Nygårdas lagrade must på Coop och en av dom föll mig verkligen i smaken!


Den romfatslagrade musten är lagrad i 6 månader, klar favorit! Den smakar kraftigast och lite sötare än den ekfatslagrade (lagrad 3 månader) som är helt okej men inte någon favorit. Visste detta tidigare då jag smakat den förut. Romfatsmusten ska jag köpa fler gånger och den seglar upp på min favoritlista som jag kommer fylla på och ändra allt eftersom jag testar nya märken som är goda och platsar som favoriter, men just nu är ställningen denna...

Mina Julmustfavoriter

1. Zeunerts julmust
2. Nygårda romfatslagrad julmust (ny som favvis!)
3. Nyckelbryggeriers julmust
4. Icas julmust
5. Apotekarnes Julmust

Och så botten... undviker Nygårdas vanliga must då jag tycker den innehåller för få och små bubblor och är blaskig! Den tappar kolsyra snabbt. Jag gillar när det brusar ordentligt i munnen med en rejält avkyld must, gärna lagrad och alltid godast i glasflaska :) Har ni några favoriter och icke favoriter?

(det är vatten i glasflaskorna på bilden därav genomskinligheten! Var lite glupsk.. )

Trevlig helg på er!

3 kommentarer:

  1. Zeunerts är min favorit också. Ska testa den romfats lagrade i år tänkte jag har inte hittat den än

    SvaraRadera
  2. En romfatslagrade låter riktigt spännande, ska hålla ögonen öppna efter den. Tack för tipset och ha en riktigt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ser att det inte bara är rödbetssalladen vi tycker lika om.... Samma två i toppen på julmustfavoriter också!!

    SvaraRadera