8 oktober 2015

Julbakat av Citygross julbakskasse!

Jag fick ett presskit från Citygross för ett par dagar sedan som innehöll ingredienser till två sorters julkakor. Nytt för i år hos Citygross är Julbakskassen och Julgodiskassen. De erbjuder sedan tidigare Julkassen, Nyårssupén och Supélådan. Julbakskassen innehåller ingredienser till 5 lättbakade kakor och julgodiskassen ingredienser till 4 sorters julgodis. Kassarna kostar 299 kr om man hämtar i butik. Håll utkik på deras hemsida om du vill veta mer och ta reda på om kassen går att beställa där du bor, tyvärr finns ingen information där ännu men det kommer nog upp närmare advent.


Så idag slog jag slag i saken och började baka! Jag som så sällan gör det.. Det behövdes lite juldoft i huset :) Det var väldigt enkla recept och min personliga favorit blev kakan med polkakross! Lagom seg och knäckig, precis som jag vill att kakor ska vara. 

Vill ni ha receptet kommer det här!

Grundrecept för båda kakorna
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl (men jag fick tillsätta mer)
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

Alternativ 1: blanda i 1/2 dl polkakross i degen.
Alternativ 2: blanda i 3 tsk pepparkakskrydda i degen.

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och sirap krämigt. Tillsätt övriga ingredienser och blanda samman till en kletig deg. Halvera degen och forma till avlånga smala rullar, lägg dessa på en bakpappersklädd plåt och platta ut dem lätt. Grädda i ca 10-12 minuter tills de blivit gyllenbruna. Skär kakorna snett på diagonalen och låt svalna. 

3 kommentarer:

  1. Kul! Jag ska hämta ut mitt paket idag så kanske bli lite bakning för mig i helgen också :)

    SvaraRadera
  2. Spännade grej med olika kassar. Vet du om det kommer vara traditionella julbak och godis eller lite nytänk?

    SvaraRadera
  3. Åh, jag väntar på mitt paket, ska bli väldigt kul att prov baka :D

    SvaraRadera