26 oktober 2015

Torp-projektet, detta har hänt.

Hej! Har dålig fantasi gällande julen, då jag ägnar mig så lite åt den nu. Dock så är torp-projektet i full gång och dagarna fylls av arbete för att hinna göra klart det mesta innan snön. Så jag tänkte visa lite bilder på vad som hänt, för trots att det inte är "jul" i sig så är det en myskänsla över det hela och man kan föreställa sig hur mysigt det kan komma att bli när snön lägger sig över det nyrenoverade torpet om vintrarna.. kommer ha mycket att blogga om då tror jag.

Såhär såg "bagarstugan" ut i somras när det var dags att tömma den. Vi hade tänkt ha kvar murstocken men den var i så dåligt skick att det fick bli att riva. Det blir mer utrymme nu istället. Däremot kommer vi ha kvar gjutgärnskaminen i torpet :) Nedervåningen är i nuläget ett stort kök/allrum, ett sovrum och hall.
 Mamma putsar gjutgärnskaminen rostfri, känns kul att kunna använda något från historien när torpet står klart.
Som ni ser så såg det rent förjäkligt ut innan vi tömde allting i somras! På väggarna fanns tidningar som tapeter och vi hittade bland annat flera artiklar från andra världskriget! Mamma hittade även sin mormors vigselring som hon tappade i murstocken när hon skulle baka bröd för ca 100 år sedan. Nostalgi och historiens vingslag må jag säga :)
Plötsligt ligger den bara där i skottkärran, ringen som försvann för ca 100 år sedan. Precis på detta sätt låg den när mamma skottade upp resterna av murstocken, ganska otroligt.

I augusti kom en släkting hit med grävskopan och jämnade till marken dit stugan ska flyttas. Passade då på att fota hur det såg ut på "kullen" innan förändringen började ta fart.
Sommarförrådet i rött, bagarstugan står till vänster om gula huset och ska flyttas upp där förrådet nu står.
Vy från vägen
.. och från föräldrarnas uppfart..
Här jämnas marken till där grunden till torpet ska resas. I förrgår var det dags att med gamla metoder flytta sommarförrådet som tidigare var kossornas tillhälle en bra bit bort, med hjälp av stockar på marken. Den är nu flyttad ca 17 meter.
Känslan som infinner sig när innerväggarna tas bort och hö som betades av min mammas morfars kor för över 100 år sedan kommer fram! Historia och nostalgi när den är som allra bäst! Kommer bevara delar av hö;et. Såg också kättingar som korna var fäst i. 
På denna bild kan man se hur jag stammat upp min lilla favoritgran, får se om den klarar sig utan att bli tillknuffad av stugan när den är på väg upp. 
I dagarna har vi tänkt vrida om förrådet så att gaveln hamnar mot vägen.

Slutligen tänkte jag dela med mig av en bild hur vi tänkt oss torpet. Det kommer ju bli så mycket bättre i verkligheten men ni får en bild över hur det är tänkt i min ritning:)
Bagarstugan idag.
Torpet som vi vill ha det om nått år. Utbyggd större hall/balkong är ett måste :)

Det blir alltså vinterisolerat, så här kommer jag tillbringa mycket tid i advent. Det kommer bli vitt, gammeldags lantligt inne men ändå med moderna bekvämligheter. Och andas historia från många generationer före mig.. julen kommer gå i naturstil för att bevara den gamla känslan :) 

5 kommentarer:

  1. Wow, tänk att ringen dök upp efter så många år! Vad mysigt du kommer att få det när stugan blir klar men mycket jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, otroligt var det! Det kommer bli dundermys, men visst är det mycket jobb. Det känns dock bra att vi har så pass lång planering, det får ta den tid det tar! Nästa sommar blir det nytt tak och det yttre så man kan vara inne på vintern och hålla på också :)

      Radera
  2. Riktigt häftigt att ni hittade ringen, det är ju sånt man inte vågar tro kan hända! Jag tycker stugan ser ut att bli jättemysig, det ser bra ut på din ritning!

    SvaraRadera
  3. Så häftigt med historiens vingslag i varje del av husen. Vilken nostalgi när ringen dyker upp och att det finns hö kvar från gamla tider. Jag får nästan gåshud när jag läser ditt inlägg och ser bilderna. Det kommer att bli så fint när ni bevara så mycket av det gamla :)

    SvaraRadera
  4. Det måste vara fantastiskt att få ta vara på all den gamla historien. Och hur häftigt är det inte att ni hittade ringen!! =)

    SvaraRadera