3 september 2013

Dags att börja med dunderglöggen!

Vill du göra egen glögg i år? Då är det dags att börja nu! Bäst blir glöggen om den blir klar ett bra tag innan advent, och får stå till sig i glasflaska. (ju längre desto bättre smak). Vi provade att göra dunderglögg för något år sedan och första året tyckte vi inte om den, men när den stått ytterligare ett år i källaren och mognat så blev den faktiskt riktigt god och helt annorlunda i smaken! 

Dunderglögg innehåller ca 10% alkohol och varierar i smak, den kan bli allt från supergod till en total katastrof beroende på jäsningsprocessen, så var beredd att det kan bli lite hur som helst :) Men oftast kan den som sagt stå till sig och ibland blir den en succé redan när den är klar! Jag ska försöka mig på dunderglöggen snart, och jag vill lova att doften som sprider sig i huset efter några dagar är helt underbar - en doft av julens kryddor redan under höstmånaderna!


Recept på Dunderglögg

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst, 50 g
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)
2,5 kilo socker
Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i – och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Låt gärna stå i flaskorna ytterligare en tid. Värm och njut.

1 kommentar:

  1. Trots att jag inte är super förtjust i glögg ännu så kommer jag nog ändå troligtvis testa göra denna glöggen! :)

    SvaraRadera