12 november 2018

Kom vintern!

Vem har glömt förra vinterns extrema snömängd? Jag, för nu vill jag ha tillbaka snön och är less på detta gråväder! Jag vill ut med hundarna på isbanan och sparka mot solnedgången i horisonten. Känna iskylan bita tag i kinderna och som vanligt bli rädd för alla havsörnar som cirkulerar lågt... fast minus det sista! Havsörnarna är i princip det enda man möter på vår isväg eftersom vi är så få som bor i byn. Isbanan är så vacker, vid solnedgången blir det ofta rosa moln som reflekterar i den gnistrande snön, riktig julstämning! 

Tänk, 3 veckor till advent! Hänger inte alls med, med tanke på vädret. För mig känns det som oktober. Snön måste komma tillbaka snart för att få mig i rätt stämning, julen känns för långt bort. Nu är klockan 13.45 och det mörknar ute, men med snön får vi lite längre dagar i norr!

På väg hemåt från ön en härligt krispig vinterdag. Byggnaderna som syns i rött är sjöbodarna i hamnen, jag lägger ut mat till rådjuren vid vår sjöbod, dit kommer de alltid om vintern. 

3 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med! Ge mig snö och bitande midvinter nu tack, är så less på denna gråa råa november. Men tur ändå att advent är i antågande! Att man äntligen kan få lysa upp mörkret lite. Sådan härligt vacker vinterbild! <3

    SvaraRadera
  2. Ja, nu längtar men verkligen efter äkta julstämning. Tyvärr är jag så van vid regn till advent och nyår att jag numera förknippar det med julstämning vilket jag inte alls vill... jag vill ju ha snö!

    SvaraRadera
  3. Novembermörkret är verkligen inget vidare. Längtar så mycket till advent :)

    SvaraRadera