26 november 2018

Nu börjar julen! + "Lilla julbordet" i helgen!

Men kan ni förstå, advent är nu dagar bort! Jag ska städa i början av veckan och plocka in all min jul till sovrummet redan onsdag! Sen måste vi hitta en utegran, för på fredag, senast söndag, ska den vara tänd :) I helgen är ljusstakar/stjärnor och julgranen prio 1, sen får resten smyga sig fram eftersom... jag vill ju såklart ha upp så mycket som möjligt, men viktigast är att inte stressa :) Har dessutom dåligt i knät och det får inte förvärras.


MEN. Nu känner jag att livet måste piffas upp lite, det gäller att unna sig ibland. Hade ju tänkt boka julbord, men nej... dels äter jag ju lchf så det blir en för stor frestelse, sen är det ju dyrt också. Då hittar man andra lösningar!

I veckan ska jag köpa hem "snabblagad" julmat, produkter direkt från charkdisken som redan är färdiga, göra en Jansson lchf-style med kålrabbi (den är magiskt god, potatisätare blir helt lurade av den!) och fixa ett enklare men gott julbord under helgen mitt i adventsstöket! Dessutom blir det flera gånger billigare att köpa hem maten. Kommer bli supermysigt att fixa denna buffé, tända juleljus och ha julmusik i bakgrunden. Det blir det godaste från julbordet:

Sill
Gravad lax
Ägghalvor
Färdig rödbetssallad
Jansson (färdig från disk till de andra)
Julskinka
Rökt älg
Köttbullar (färdiga)
Prinskorv
Sillsallad (för de som äter det)
Långkål
Julmust i stora lass!
Och ris a la malta/keso a la malta till efterrätt!

Då får vi ändå njuta av ett enkelt men kanongott julbord, för julmaten är ju något jag så länge väntat på nu.

****************
Och mitt i detta adventsstök ser det ut som att vintern kommer åter, vi har ju kristallklara frostdagar nu, men snön fattas. På söndag drar den in igen om prognosen stämmer, blir väldigt lämpligt när december står för dörren :)

2 kommentarer:

  1. Vad gott med ett minijulbord nu! Eftersom jag är vegetarian är jag inte heller särskilt lockad att lägga dyra pengar på julbord på någon restaurang. För två år sedan skröt en restaurang med sitt vegetariska julbord - fyra olika sorters sallader, haha!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att det snart är advent, så mysigt med ett litet julbord :)

    SvaraRadera