16 december 2016

Julgodisplanerna

En fördel med att älska mörk choklad är att man ofta får behålla godiset för sig själv ;) Jag kunde inte ens med 70% förr i tiden, nu väljer jag alltid minst 85% för hälsans skull.

Nu har planerna inför julafton börjat ta form. Jag har tänkt göra mitt egna julgodis i år och det kommer bli väldigt enkelt och klassiskt. Mamma har tänkt göra den traditionella knäcken och för mig blir det istället att satsa på choklad!

Foto: Ica

Ischoklad med nötter och flingsalt

100 gram mörk choklad
0,75-1 dl kokosolja*
Valfri smaksättning, typ finhackade saltade nötter, havssalt, kokos
Smaksätt ev. med lite sötströ

Smält chokladen med kokosoljan i vattenbad. Sätt i smaksättning eller vänta med den till du hällt chokladen i ischokladformar. Ställ svalt, klart!

Chokladbräck med nötter och olika smaksättningar

100 gram mörk choklad
1 msk kokosolja*
2 dl valfria nötter och ev annan smaksättning

Smält alla ingredienser i vattenbad och häll ut smeten på bakplåtspapper. Ställ kallt, klart!

SÅ enkelt och gott! Sen får resten av familjen göra och ta med om dom vill ha något annat godis. Med det här och efterrätten keso a la malta kommer jag vara mer än nöjd på julafton :)

* Välj olja framför det vanliga silvriga paketet med kokosfett. Det är riktigt dåligt fett för hela kroppen, medan kokosolja är jättenyttigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar