4 december 2016

Nobelmiddag

Det har blivit en tradition att se Nobelmiddagen den 10:e december varje år. Och inte bara se, utan vi lagar en helt egen Nobelmiddag själva. Trerätters ska det vara! Man kan inte få nog av festligheter i december egentligen. Från början var det mamma som alltid såg på Nobel, hon gillar att följa kungafamiljen och jag hade inget direkt intresse för det tidigare.


Men med åren har det börjat kännas som en högtidlig dag, lite som ett "mini-nyår" framför tvn med god mat. Vi brukar göra gott kött med tillbehör. Ibland blir det lite enklare med smörgåstårta men det ska alltid vara förrätt, huvudrätt och efterrätt och lite lyxig känsla.

Jag har testat en lchf-smörgåstårta som var kanongod, kanske blir något sånt nästa helg! Och lite stekt älg med hemlagad bea och rödvinssås... mums! Just ja, man ska ju inte avslöja menyn i förväg... ;) Gott ska jag se till att det ska bli :) 


2 kommentarer:

  1. Jag följer också alltid Nobel. Jag är ju själv så gör ingen stor affär av det men granen får gärna vara på plats och lite gott vill jag nog ha att äta när jag tittar på kungligheterna:)

    SvaraRadera
  2. Oj, så kul att ni ordnar egen Nobelmiddag! Man blir ju onekligen sugen på att själv göra det någon gång. Jag tyckte kungligheter och Nobel var lite halvskoj på sin höjd när jag var mindre, men med åren har intresset växt mer och mer och nu är jag helt frälst. Älskar högtidligheten, pompan och ståten och inte minst att det är så mycket traditioner kring allt som har med kungligheter att göra. :)

    SvaraRadera