27 december 2016

Nyårsmeny?

Nu när jag är bortbjuden blir det ju ingen större planering av nyårsmenyn, men jag kommer höra lite med syrran vad hon har tänkt och se till att ta med mig tillbehör som jag kan äta. Oftast blir det ju någon typ av kött till huvudrätt och då ser jag för det mesta till att göra en "falsk potatissallad" eller zucchinisallad som man också kallar det för. Jag har gjort om receptet en del så det blir en lite mildare smak än i ursprungsreceptet där det även var senap och majonäs med.

De som provat den tycker den är riktigt god och passar även toppen om man vill lura i sig lite extra grönt! :) Jag älskar den och äter den alltid till det grillade om sommaren. Som sås blir det ofta äkta bearnaise, rödvinssås eller vitlökssås och till efterrätt brukar jag göra pannacotta.



Falsk Potatissallad (eller Zucchinisallad)

1 portion

1/2 normalstor zucchini
 1-2 cm purjolök
Ca 3 st små inlagda kapris 
1 dl fet creme fraiche


1. Skala och tärna zucchinin.

2. Stek i en klick smör på medelvärme ca 3 minuter, den ska bli mjuk men inte få färg.

3. Ställ i kylskåp till den svalnat helt. Hacka samtidigt kapris och purjolöken.

4. Blanda ihop allt till en röra. Smaka av med salt och peppar. 

Blir allra godast om den serveras direkt!

Vitlökssås: 2 dl fet creme fraiche, 1 pressad vitlöksklyfta, salt och peppar. Enkelt och så gott.

Pannacottan gör man precis som vanligt men byter bara socker mot sötströ. 1 gelatinblad per 2 dl grädde blir absolut bäst konsistens. Brukar själv göra efter detta recept. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar