11 oktober 2013

Gran i min smak

Igår sa mamma "Har du börjat se dig efter julgranar ännu?" Helt otroligt att hon förde det på tal innan mig! Jag har inte ens sneglat åt skogen ännu. Men snart är det dags! Jag och mamma ger oss in i vår skog ungefär denna tid varje år, innan snön faller och täcker alla granar.

 Det brukar ta flera timmar innan vi hittar rätt då vi är riktigt kräsna! När vi har hittat the one så väntar vi till närmare jul (oftast märker vi den) sen tar jag på mig stövlarna, lovikavantarna och mössan och pulsar in till skogs med sågen i ena handen! Vi hjälps åt att dra hem den tillsammans, precis som gamla tider. 


Granen 2011. Såhär ska en riktig gran se ut tycker jag! Kraftig, grenar som pekar uppåt och tät. 


På plats.

Ibland undrar man ju hur folk tänker, när man ser granar som knappt har några grenar kvar! Hur vill man välja en ojämn, ful gran att sätta belysning i? Det blir ju en skamfläck på gården. Då tycker jag det är bättre att man skippar, haha.. men faktum är att man ser det lite överallt! 


2 kommentarer:

  1. Det låter som en mysig tradition! Vi använder fortfarande plastgran, vilket är lite tråkigt men jag får kanske övertala sambon att det får bli en riktig i år :)

    SvaraRadera
  2. Jag och min mamma var faktiskt ute och kollade granar under veckan som varit och hittade en hel del fina! (på vår privata skogsmark)
    Det är alltid mysigt med mor & dotter tid! :)

    SvaraRadera