2 oktober 2013

Julalbumtoppen!

Jag lyssnar inte så ofta på julmusik i december. Det är ju en självklarhet vid julbakning och pyntning, paketinslagning, bilåkning, uppesittarkvällen och julafton - men det ska oftast något sånt till, att något juligt händer för att jag ska lyssna. Det är inte så att jag bara spelar när som helst. Man skaffar sig sina albumfavoriter sen blir det inte att lyssna på så många andra album om sanningen ska fram :) Har speciellt svårt att ta till mig nya album, det får helst ligga tradition och minnen bakom det jag lyssnar på! Visst, nog blir det lite mer än följande tre favoriter. Men dessa spelas flitigast!

Elvis
 Elvis hänger alltid med oss i bilen! Honom kopplar jag samman med härliga bilturer till stugan i adventstid, långa skogsbilvägsturer i nysnön. Det är så underbart att höra på gamla, sprakande julskivor som handlar mer om sången och känslan, än total studioperfektion. Det får julen att bli ännu mer tidlös för mig och det känns som att det lika gärna hade kunnat vara en jul på 70-talet som idag! Det för mig närmare det som en gång var. Något som till exempel min mormor, vars stjärna tyvärr slocknat för länge sen, lyssnade på för många, många år sedan..


Mariah Carey

Hennes första julalbum är helt otroligt. Jag älskar hennes röst och får rysningar varje gång jag hör henne (julrelaterat) lyssnar inte på henne annars. Det känns storslaget och amerikanskt! Jag minns att vi spelade många av hennes låtar på julkonserter i kyrkan på skoltiden och har därmed minnen från den tiden i hennes låtar. Hennes jullåtar känns det som att jag tar in mest och får gåshuds-stämning av, dom går rätt in och träffar rätt med både texter och melodier :)


 Magnus Carlsson

I samband med julkonserten Änglarnas Tid 2011 så fick jag upp ögonen för hur mysig Magnus är att lyssna på kring jul. Det är inte bara rösten, utan hans innerlighet och mjuka framtoning som gör att jag bara tänker JUL när jag ser och hör människan :) Jag lyssnar inte på honom i vanliga fall, men i juletid då kommer han fram. Beställde julskivan så fort jag kommit hem från konserten. Julkonserten var helt otrolig trots att regnet piskade vid kyrkan och vi stod och köade i en timma utanför. Mycket värt det med stämningsfulla minnen som kommer finnas med länge, så Magnus är självklar i skivspelaren.


Vilka julalbum är "måsten" för dig i december? 

12 kommentarer:

  1. Jag håller med om att man håller fast vid sina gamla favoriter, men det är ju underbart att testa nytt också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om det kommer ett riktigt bra nytt julalbum så är det givet att lyssna :)

      Radera
  2. Michael Bubles julskiva blev snabbt en favorit för två år sedan. Har du inte lyssnat på den borde du verkligen det. Mina favoriter är silver bells, silent night och it's beggining to look a lot like christmas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Har inte hört hans julskiva, i år ska jag se till att försöka lyssna på lite nya album också :) Buble ska prioriteras!

      Radera
  3. Mariah Careys första - helt klart av samma anledningar som du!
    Christina Aguilera (My kind of christmas) - Hennes röst är helt fantastisk och ger lika mycket gåshud som Mariahs, om inte mer! Har du inte lyssnat på den så gör det :)
    Cee Lo Green (CeeLo's Magic Moment) - Ett album från förra året som är så skönt! Fina ballader och många svängiga uptempolåtar. Hans röst är sådär mysigt skrovlig och hans version av de traditionella jullåtarna är skitbra!
    Peter Jöback - Hans julalbum kan jag inte vara utan på julen! stämningsfullt, avskalat och gåshudframkallande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte minnas att jag lyssnat på Aguilera i juletid, så det ska jag göra! Hon har ju en grym röst så jag kan tänka mig att albumet är super :) Cee Lo Green har jag inte ens hört talas om, haha! Så han ska jag också testa! Jöback är för underbar, hade tänkt ha med han på min lista men jag körde en topp-3, han skulle ha kunnat dela plats med Magnus!

      Radera
  4. Tänk, All I Want For Christmas Is You av Mariah Carey sitter jag och lyssnar på just nu! :) Och Elvis album är ett måste även för mig, så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mysigt! All i want for christmas är en av dom bästa jullåtarna som finns! Och ja, Elvis är ett måste - utan Elvis ingen jul :)

      Radera
  5. Mitt bästa är Dave Barnes - Very Merry Christmas! Finns dessutom inte en enda låt på skivan som man hoppar över. Måns julskiva går också varm här hemma i juletider. Detta är då skivor jag fastnat för de senaste typ 3 åren, eller när kom Måns skiva ut? I alla fall, i vårt hem är The Real Groups julskiva "En riktig jul" favoriten. Haha, vet inte ens hur det kom sig? Mamma älskar The Real Group och jag haaaatade dom under typ lågstadietiden, men sen hände något när jag fick höra julskivan och nu totalälskar jag skivan? Så kan det då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte lyssnat på något av dessa album! Så det var bra tips :) Min pappa är helt galen i The Real Group, så jag funderar faktiskt på att köpa deras julalbum som en julklapp i förskott till honom :) Man blir ju säkert inte less på albumet eftersom dom sticker ut så pass mycket!

      Radera
  6. Oh, jag älskar också Magnus Carlsson, kommer ihåg när första julskiva släpptes och jag och min kompis (13 år gamla) såg honom live på köpcentret och fick skivan signerad, vilken lycka!!! Dock verkar jag ha missat att han släppt en tredje(?) julskiva, det måste kollas upp omedelbums!

    Annars är jag lite tvärtom, jag älskar ny julmusik! Absolut bästa jullåten alla kategorier är "Fairytale of New York"! En av de julskivor jag lyssnar mest på är Sarah Dawn Finers som kom för ett par år sedan, jag tycker den är perfekt att lyssna på i okt-nov då den är stämningsfull, men in "jättejulig"! Även Peter Jöback hör till favoriterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har samlingsplattan med Magnus och den innehåller 3 julalbum! :) Ja juste, Sarah! Henne kan man ju lyssna på nu faktiskt, lyssnade igenom albumet förra hösten och det var inte så jättejuligt som du säger. Kul att kunna lyssna på vintersånger och sånt som man inte lessnar på innan julen :)

      Radera